The retailer is a rockstar

Nederlandse winkeliers worden harder getroffen door de economische malaise dan hun collega’s in de meeste andere Europese landen. Dat meldde het CBS in 2013.

Ongeveer 10 miljoen Nederlanders winkelen op internet. De meerderheid van de e-shoppers koopt uitsluitend nieuwe producten. Branches die vooral te lijden hebben onder online-verkoop zijn kleding-, doe-het-zelfwinkels en interieurzaken. Maar ook verkopers van voedings- en genotmiddelen zien de rol van onlineverkoop vergroten.

De omzet van de Nederlandse detailhandel is met ruim 3 procent gedaald in de eerste drie maanden van 2013. De hoeveelheid verkochte artikelen nam met 6 procent af. Dat is de sterkste daling sinds 1994. De prijsstijging van 2,5 procent was niet voldoende om dat op te vangen. Het CBS wijst op het historisch lage consumentenvertrouwen in het eerste kwartaal, maar stelt dat dit de slechte prestaties van de detailhandel niet geheel kan verklaren.
Volgens Buitengewoon Hoogleraar bij de RSM Erasmus Universiteit Cor Molenaar zijn er vijf bedreigingen voor de winkel:

etalage Dubai closer

1. Het aantal internetverkopen neemt toe

2. Internet heeft invloed op het hele koopproces

3. Winkellocaties zijn niet meer aantrekkelijk

4. Het businessmodel staat onder druk

5. De manier van samenwerken is verouderd .

Toch wordt nog steeds 80% verkocht via winkels versus 20% online.

In een lezing van 60 minuten inspireert Henkjan op een passievolle manier winkeliers om de verkoop op een totaal andere manier te omarmen. De functie van de winkel moet volgens Smits geïntegreerd worden met de mogelijkheden die de hedendaagse technologie bieden. Aan de hand van vele voorbeelden uit de muziekindustrie en de retailwereld maakt Henkjan zijn verhaal duidelijk voor elke toehoorder. Door een andere benadering van de winkelvloer zal het werkplezier in de winkel verhogen. Dit levert gelukkig winkelpersoneel op, dat volledig in zijn kracht staat, waardoor de X Factor van de winkel gezien wordt. Klanten zullen zich als fans van de winkel manifesteren en de omzet zal verhogen.

De klant is koning? Natuurlijk! Maar voor de continuïteit van de winkel is de klant als fan veel belangrijker. Fans zijn trouw. Die persoonlijke noot is essentieel om de vijf bedreigingen het hoofd te kunnen bieden en volgend jaar een winkel te hebben “waar ze met de benen uithangen”…

Heeft u een winkeliersvereniging, franchiseorganisatie of bent u gewoon geïnteresseerd in het nieuwe winkelen, neem dan contact op voor uw event.

Neem, geheel vrijblijvend, contact op