Social Media en Authenticiteit

Henkjan Talenten gebruiken

Communicatie is de hoeksteen van succes. Elke onderneming valt of staat bij goed communiceren met alle stakeholders. De laatste jaren heeft de ontwikkeling van communicatie (-middelen) niet stilgestaan. De trends en ontwikkelingen in de online communicatie zijn niet bij te houden en beheersen onze hedendaagse maatschappij. Deze maatschappij is opgebouwd uit mensen die niet meer toegeschreeuwd willen worden door marketeers, maar serieus genomen willen worden, dat er naar hen geluisterd wordt en rekening wordt gehouden met hun wensen. We zitten in een transitie van interruptie naar conversatie.

De impact van Social Media op je Business

Tijd voor een pas op de plaats. Want de verleiding is groot om naar aanleiding van het bovenstaande onmiddellijk naar de Social Media te grijpen en druk met de klant te gaan twitteren… Een logische reactie die veel marketeers en ondernemers zullen herkennen. Maar ook een geweldige denkfout. Want online communicatie is strategischer dan je denkt. En door het compacte karakter van de meeste Social Media is het ook nog eens verdraaid lastig om de strategische doelen helder te communiceren. Bovendien is online communicatie een verantwoordelijkheid die duidelijk geborgd moet worden in de organisatie. Dat vraagt om managementbeslissingen, het vraagt een verankering in commerciële en andere processen en het vraagt lef. Lef om je als bedrijf kwetsbaarder op te durven stellen, want de controle op communicatie via Social Media is kleiner en vraagt om een onconventionele, pro-actieve, open attitude. Een gedragsvorm die alleen maar geloofwaardig overkomt als deze authentiek is en gedragen wordt door de hele organisatie. En door de fans van deze organisatie. Dit authentieke gedrag komt voort uit de Business X-Factor.

De lezing ‘Communicatie 2016’ van Henkjan gaat over offline- en online-communicatie. Op de vraag: “Hoe zet je social media in?” staan velen met hun mond vol tanden. Bijna elk zichzelf respecterend bedrijf heeft zijn eigen Facebook-, Twitter- en Youtube-account maar weinig organisaties zetten deze media in met een strategische visie. En wat te denken van Snapchat, WhatsApp en Periscope voor uw bedrijf?

Henkjan is actief Twitteraar. Met meer dan 35.000 twittervolgers heeft hij zich verdiept in de communicatiemogelijkheden van de diverse ‘social media’. Mogelijkheden om ambassadeurs te krijgen, mogelijkheden om klachten het hoofd te bieden, maar vooral mogelijkheden om de dialoog te starten met alle stakeholders. Tweerichtingsverkeer van luisteren en praten. Hij volgt veel artiesten en bedrijven. Veel doen het goed, maar net zoveel doen het zonder een duidelijke visie en maken daardoor fout op fout.

In een verhaal van 60 minuten laat Henkjan zien dat het voor elke organisatie redelijk eenvoudig is om te communiceren in het virtuele domein en ‘social media’ op een authentieke wijze in te zetten. Social media mag nooit een doel worden. Het is een middel! Het doel is eerlijke, authentieke communicatie, waarin ‘ontvangen’ minstens zo belangrijk is als ‘zenden’, om je stakeholders voor je te winnen. De lezing ‘Communicatie 2015’ zit vol communicatie-voorbeelden uit de entertainment en het bedrijfsleven. Hierdoor leren de toehoorders op een doeltreffende manier te communiceren…

Neem contact op